Kongres kresťanských pracujúcich 2011
- Ostatná aktualizácia: sobota, 01. august 2015, 18:57
- Napísal: Administrátor
- Návštevy: 1852
- 01 aug
Združenie kresťanských robotníkov a zamestnancov bolo organizátorom 10. kongresu kresťanských pracujúcich. V sobotu, 22. októbra sa v Bratislave stretlo 70 zástupcov združení z Čiech, Rakúska, Poľska, Maďarska a Slovenska.
Tématicky sme si chceli pripomenúť jubileum - medzník , ktorým je rok 1891.
Je to rok, kedy do vyhroteného obdobia triedneho boja vstúpil svojou encyklikou Rérum novárum pápež LEV XIII. V tom čase bola Encyklika výzvou na mierové riešenie nárokov robotníkov a apelom na kapitálotvornú vrstvu aby dodržiavala základné ľudské princípy a priznala práva aj robotníkom.
Do tohto obdobia sa datuje aj vznik robotníckych spolkov, ktoré boli predchodcami našich združení.
Hoci si pripomíname, v úvodzovkách ,, i b a ,, stodvadsiate výročie od vzniku Sociálnej náuky cirkvi, cirkev si už od prvopočiatku všímala sociálne postavenie človeka a po stáročia slúžila a slúži ľudskej spoločnosti i na poli sociálnom .Sám Pán Ježiš prejavoval na každom kroku sociálne cítenie a starostlivosť o naplnenie potrieb ľudí. Bránil ich dôstojnosť a práva, kŕmil hladných, uzdravoval, jedol s vyčlenenou skupinou ľudí
- s hriešnikmi a mýtnikmi, vnímal ľudský bôľ a v reči na hore vyzdvihol ako blaženosti všetky, ľudské bolesti a trápenia.
Cirkev si zobrala príklad od samotného Krista a evanjelizáciu spája so starostlivosťou o sociálny status človeka. I v súčasnej dobe , kedy štát prevzal na seba úlohu, ktorou je starostlivosť o sociálne postavenie, má cirkev a jej charitatívne zložky nezastupiteľnú úlohu v tejto starostlivosti. Ťažiskom však nie je zriaďovať špičkové kliniky zamerané na zisky. Ona sa realizuje v tých menej, až neatraktívnych oblastiach. Zakladá a spravuje Ústavy sociálnej starostlivosti pre mentálne chorých a telesne handicapovaných, pre prestárlych, zriaďuje hospice a útulky, vývarovne pre bezdomovcov .
Týmto Cirkev napĺňa myšlienky z encyklík i v praktickej rovine.
Niektoré myšlienky z Encyklík sa podarilo dostať i do legislatívy štátov, no mnohé sú pre dnešný komerčný svet nezaujímavé a nepriechodné. Napríklad - myšlienka voľnej nedele. Sociálna náuka cirkvi presahuje náboženské hranice a orientuje sa nielen na veriacich. Neustále má na zreteli ľudské dobro . Jej základnými princípmi stále zostávajú subsidiarita - ktorá má smer vertikálny, pôsobí zhora nadol, teda zo strany vyšších sociálnych organizmov- ktorými sú napríklad štát či rôzne organizácie, smerom nadol, k slabšiemu - teda k jedincovi.
Ďalej je to solidarita - ktorá má smer plošný - a môže byť na úrovni organizácie, spoločenstva či komunity. No a ešte je tu láska ktorá všetko spája a z ktorej všetko vychádza. Aj solidarita vychádza z lásky k blížnemu.
Ľudia sú nevyhnutne odkázaní jeden na druhého a rozličnými spôsobmi závisia jeden od druhého . Dieťa - matka, prestárly člen rodiny - potomkovia, pacient - lekár, žiak - učiteľ, handicapovaný človek - opatrovateľ. Ľudia preto musia niesť zodpovednosť za druhých i za celé spoločenstvo a naopak spoločenstvo sa musí postarať a zobrať na seba zodpovednosť za jednotlivca.
Generálny sekretár kresťanských odborov Rakúska pán Andreas Gjecaj vo svojej prednáške priblížil činnosť tejto organizácie. Upozornil, že krásne a veľkolepé sociálne teórie z encyklík, pápežských dokumentov a pastierskych listov nie je často možné voviesť do praktického života pre nezáujem nielen tzv. kresťanských politikov, ale i bežných kresťanov. A práve nezáujem bežného kresťana o politické dianie má za následok, že ak sa nepostará on, postarajú sa iní. Ale či tí iní budú sledovať pri svojich rozhodnutiach kresťanské ideály nie je isté.
Dnešná spoločnosť je netrpezlivá, koncentruje sa len na moment ktorý žijeme teraz - konštatoval pán Gjecaj. Ľudia čoraz menej veria politikom, že majú riešenia pre budúcnosť. Pán Gjecaj vyzval na hľadanie ciest, ktorými sa myšlienky z encyklík dostanú do povedomia ľudí.
Doc..Němcová- členka európskej koordinačnej rady Európského hnutia kresťanských pracujúcich, členka a predsedkyňa rady Společnosti pre etiku v ekonomike ČR , vo svojom príspevku vyzdvihla osobnosti z českej histórie, ktoré za sebou nechali hlbokú stopu sociálnych aktivít .Či už to bola sv. Anežka Česká, arcibiskup Antonín Cyril Stojan, Dr.František Nosek alebo Monsg. Jan Šrámek.
Šéfredaktor Duchovného pastiera, ThDr. Lic. Daniel Dian vo svojej prednáške poukázal na ťažkosti voviesť myšlienky encyklík do praxe. Na úrovni jednotlivých farností totiž nie sú pripravené podmienky pre prácu dobrovoľných pracovníkov ktorí by sa chceli angažovať v sociálnych oblastiach.
Gabriela Javorová, predsedníčka Združenia kresťanských robotníkov a zamestnancov.
Štát má síce sociálne zákony a mechanizmy na pomoc človeku v núdzi, ale štát sám nedokáže všetky sociálne problémy jednotlivcov ani len zmapovať , nieto ešte pokryť. Skutočne trpiaci a strádajúci človek obyčajne trpí v tichosti a žije s nami možno na jednej ulici, v jednom meste.
Chcela by som zložiť poklonu a poďakovať sa všetkým ktorí sa starajú o chorých a trpiacich, všetkým, ktorí zabezpečujú pokrytie základných potrieb ľuďom v núdzi, všetkým ktorí poskytujú pomoc ľuďom na ulici alebo pomôžu niekomu, hoci aj zo susedstva.
Boh nemá ruky, nemôže objať trpiaceho, nedokáže utrieť slzy trúchliacemu, nezazvoní pri dverách a nezájde na šálku kávy k osamelému, ale na všetky tieto miesta dokáže poslať práve nás.
Živá diskusia medzi zúčastnenými potvrdila, že sociálne problémy a problémy s ich vyriešením nepoznajú hranice štátov .
Na záver kongresu bola prijatá rezolúcia v ktorej deklarujeme stotožnenie sa s myšlienkami sociálnej náuky cirkvi a prijímame výzvu na jej šírenie a uplatňovanie v živote. Chceme sa angažovať za ľudské práva , spravodlivosť, solidaritu a toleranciu. Chápeme dôležitosť zamerať sa na základ hodnôt , spoznať ich a následne ich presadzovať v živote.